Dubai plant de oprichting van een nieuwe megaluchthaven met als doel om de passagiersaantallen van vóór de pandemie in 2019 te overtreffen.
Al Maktoum International Airport, gelegen aan de rand van de stad op een van de meest strategische locaties van het emiraat, opende al in 2010 zijn deuren, maar was oorspronkelijk bedoeld als ondersteuning voor het huidige en grotere Dubai International Airport (ook bekend als kortweg DXB).
Omdat men verwacht dat de maximale capaciteit van Dubai International van ongeveer 120 miljoen passagiers per jaar de komende jaren zal worden overschreden, heeft het emiraat zijn ambitie bijgesteld voor Al Maktoum International Airport. "Het doel is om Dubai International tegen de jaren 2030 te vervangen", vertelt Paul Griffiths, CEO van Dubai Airports. "Ontwerpen voor het nieuwe vliegveld bevinden zich momenteel in de ontwikkelingsfase."
Cruciale rol van Dubai in luchtvaartindustrie
Tot het derde kwartaal van dit jaar heeft DXB, dat bekend staat als 's werelds drukste luchthaven voor internationaal reizen, 64,5 miljoen passagiers verwelkomd. Prognoses geven een totaal van 86,8 miljoen passagiers voor het hele jaar aan, wat het cijfer van 86,3 miljoen uit 2019 overschrijdt. "Dit herstel, bijna een jaar eerder dan oorspronkelijk verwacht, weerspiegelt de veerkracht van de luchthaven en de cruciale rol van Dubai in het herstel van de luchtvaartindustrie", aldus Griffiths.
LEES OOK: Miljonairs investeren massaal in Dubai
Al Maktoum International Airport zal geen traditionele terminals hebben, maar mikt op een meer intieme en gestroomlijnde aanpak, wat wijst op een verschuiving in het businessmodel van luchthavens. Het project wordt verwacht door te lopen tot in de jaren 2050, wat een langetermijnvisie op luchtvaartinfrastructuur weerspiegelt. "Ondanks wereldwijde uitdagingen blijft het strategische belang van Dubai als main hub in het Midden-Oosten voor reizigers duidelijk", besluit Griffiths.
Foto: Dubai Airports